3-2-6 هندوستان

در بازدید از نمایشگاه Eima agrimach چه نکاتی را برای تحلیل دریافت کردیم؟

report on visiting Eima Agrimach Exhibition in New Delhi

شاید به خاطر حوصله کمی که بر ما حاکم شده، نمی‌توانیم به جزئیات تخصصی این نمایشگاه و تنوع محصولات عرضه شده در آن بپردازیم، ولی فهرست‌وار به موضوعاتی اشاره می‌کنیم که شاید برای هر کدام تحلیل‌های خاص خود را می‌طلبد:

1- شرکت‌کنندگان ایتالیایی اکثراً عرضه‌کنندگان قطعات دستگاه‌های مختلف بودند و از آوردن نمونه‌های تراکتور، کمباین و تیلر خودداری کردند، چون می‌دانستند که در هندوستان بیش از یک میلیون تراکتور تولید و عرضه بازارهای این کشور می‌شود و مازاد تراکتورهای تولیدی نیز به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود.

با این حال کارخانه «کارارا» در هندوستان، مدل‌هایی از تراکتورهای باغی را تولید می‌کند و چند شرکت ایتالیایی دیگر از جمله «آماس» و «ماسکیو گاسپاردو» و امثالهم نیز خطوط تولید انواعی از محصولات خود را دایر کرده‌اند.

در مورد کمباین نیز در سال‌های اخیر چنین روندی برای خودکفایی صورت گرفته و هر نوع کمبودی نیز توسط کشور چین با قیمت‌های قابل رقابت با سایر کشورها تأمین می‌شود.

در این نمایشگاه فقط دو تراکتورساز هندی حضور داشتند و شرکت‌هایی مانند «ماهیندرا» و «تافه» و «سولانیکا» به دلایل مختلف در این نمایشگاه حضور نیافتند.

در سال‌های اخیر تولید و فروش تراکتور و کمباین تا 15 درصد کاهش یافته است. سالانه تعداد 5 هزار دستگاه کمباین خودکششی به قدرت حدود 120 اسب بخار و 5 هزار دستگاه نیز کمباین کشنده تولید و عرضه می‌شود و کمباین‌های وارداتی حتی چنین شانسی را برای فروش ندارند.

در هند زمین‌ها بسیار کوچک در حال یکپارچگی است و تا 50 درصد خرید ماشین‌ها و ادوات به صورت یارانه به کشاورزان پرداخت می‌شود و برای برخی ادوات جدید نیز تا 90 درصد حمایت‌ها صورت می‌گیرد.

در گفت‌وگویی با مدیران ایالت بنگلور با 65 میلیون نفر جمعیت، با مشاهده عکس‌ها و مشخصات فنی ادوات ساخت ایران و وقوف بر قیمت‌ها، مشتاق خرید این دستگاه‌ها شدند و از هیأت ایرانی مرکب از محمد درخشان، علی عباس‌زاده و گل‌افرا درخواست همکاری‌های فنی و تجاری بیشتری با این ایالت شدند.

در هندوستان تعداد حدود 700 هزار دستگاه تراکتور هر سال تولید و به فروش می‌رسند و نزدیک به 90 درصد تراکتورها در مزارع ساخت هندوستان است و هر شرکتی که خدمات بهتری را به کشاورزان ارائه دهند، از تیراژ بالاتر تولید و فروش برخوردار می‌شوند تعداد 6-5 سازنده تراکتور و 15-12 برند از جمله «جاندیر» و «نیوهلند» چند سالی است که قیمت‌های فروش خود را کاهش داده‌اند، تا بتوانند با تراکتورهای هندی رقابت کنند. در هندوستان فروشندگان تراکتور در استان‌ها سرویس‌های خدمات پس از فروش را به کشاورزان را به عهده دارند.

 

بهمن 98-سال 41-شماره 482-ص 32

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا