صنایع تبدیلی و غذایی

نقش کشاورزی و صنعت غذا در ایمن سازی مصرف کننده

The role of agriculture and food industry in health and safety of consumers

امروزه بیش از هر زمان دیگر، افزایش ایمنی مردم کشورمان از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است که این هدف تحقق نمییابد، مگر با تغذیه صحیح که سیری سلولی و نه فقط سیری شکمی را میطلبد. سیری سلولی بدن با این تعریف خالصه میشود که «غذاهای شما، داروهای شماست»؛ به شرطی که غذاهای روزمره، به ویژه اسیدهای آمینه ضروری، مواد معدنی «میکرو و ماکرو»، از جمله ریزمغذی ها که علاوه بر رفع نیاز به اکسیژن، نیترات، کلسیم، فسفر، پتاس و امثالهم، مواد دیگری، مانند روی، بر، منیزیوم، مس و غیره را نیز در بر بگیرد. لازم به ذکر است که تمامی این عناصر، قاعدتا باید در مواد اولیه تولید شده در مزرعه ها و نیز غذاهای پخته وجود داشته باشند، ولی از سالها پیش، فعل و انفعالاتی در مدیریت مزرعه ها، از جمله مکانیزاسیون پر از اشتباه به وجود آمده که باعث تغییر درPH خاک ها گردیده و بستر بذر را به سوی آلکالی یا شور شدن سوق داده است. این پدیده همچنین باعث شده تا ریشه ها نتوانند موادغذایی اطراف خود، حتی کودهای شیمیایی را به طور کامل جذب کنند یا تزریق بیش از اندازه آنها، آلودگی هایی، از جمله تجمع فلزات سنگین، مانند کادمیوم، سرب و امثالهم را در محصول ایجاد کرده است؛ به همین دلیل، امروزه تنوع عرضه مواد معدنی یا مکملهای غذایی و ویتامین ها در داروخانه ها، نسبت به سال های پیش، به شدت افزایش یافته است؛ زیرا پزشکان اغلب در نسخه های خود، مشکل اساسی درد بیماران خود را همین کمبودها تلقی میکنند. در کنار افزایش کمیت ها در راستای افزایش بهره وری در مزارع، باید به کیفیت ها نیز توجه شود که سنجش کیفیت خاک، میزان نیاز گیاه به موادغذایی و ایمن سازی گیاه در مقابل بیماری ها و آفات، باعث کاهش مقدار مصرف سموم برای دفع آفات می شود و مبارزه های بیولوژیک را به تدریج جایگزین انواع شیمیایی میکند. امروز صنعت غذا، بیش از هر زمانی، ناگزیر شده است که به کیفیت های مواد اولیه خطوط فرآوری خود بها بدهد؛ زیرا کیفیت های ضعیف، نه تنها آلودگی ها در محصول نهایی را در خود دارد؛ بلکه پس از فراوری، استفاده از نگهدارنده های شیمیایی را نیز میطلبد که اغلب آنها سرطانزا هستند.

کیفیت های ضعیف، نه تنها آلودگی ها در محصول نهایی را در خود دارد؛ بلکه پس از فراوری، استفاده از نگهدارنده های شیمیایی را نیز میطلبد.

 

امروزه انواع توکسین ها در باکتری ها و قارچ ها، همچون آفالتوکسین در ذرت، پسته، کنجد و امثالهم به وجود می آیند یا اسیدآمینه هیستیدین که بر اثر نگهداری نادرست، اغلب در کنسروهای ماهی به هیستامین تبدیل میشوند و آلرژی زا هستند، سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازند. از جمله روشهای صحیح افزایش کیفیت مواد اولیه صنعت غذا و صنایع تبدیلی، آگاهی رسانی به مصرف کننده است تا به تدریج، از خرید موادغذایی غیرسالم و غیراستاندارد بپرهیزد؛ ضمن آنکه این آگاهی ها باعث میشود که فروشندگان موادغذایی نیز از عرضه انواع ناسالم آنها، پرهیز و خودداری کنند. البته این روند باید به تدریج به مزارع و باغ ها، گاوداری ها، مرغداری ها، واحدهای پرورش ماهی، کارخانه های فراوری غذا، به ویژه لبنیات و سایر مواد پروتئینی که به طور روزمره مورد استفاده مصرف کننده قرار میگیرند، تسری یابد و در چرخه تولید توسط هر یک از مدعیان کیفیت، باید بر ملاحظات و مراعات کیفیت ها نیز تأکید شود تا در این حلقه گمشده که مصرف کننده، کشاورز و صنایع وابسته از یک سو و بخش دولتی از سوی دیگر، در آن قرار دارند، برای ایجاد این ساختارها در جزئیات به بحث و گفت وگو و نتیجه گیری بپردازند؛ البته نباید نقش صدا و سیما را در این پدیده آینده ساز نادیده گرفت.

 

آبان 99-سال 41-شماره 491-ص 2

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا